Κλεάνθης Μαρόπουλος |
Νά πως αφηγείται ο αρχηγός της Α.Ε.Κ., ο Κλεάνθης Μαρόπουλος τα συμβάντα: «Αποφασίσαμε να γίνει αυτός ο αγώνας από τη μια για να μαζικοποιήσουμε την Ένωση Ελλήνων Αθλητών κι από την άλλη για να ενισχύσουμε με τις εισπράξεις τούς φυματικούς συναθλητές μας που έλιωναν στη «Σωτηρία». O κόσμος, που είχε χρόνια να δει ποδόσφαιρο, γέμισε ασφυκτικά το γήπεδο της Λεωφόρου. Πάνω από 15.000 ήταν μέσα στο γήπεδο, ενώ πολλοί έμειναν απ’ έξω. Οι δύο ομάδες θα έπαιζαν με πλήρεις συνθέσεις. Λίγο πριν τον αγώνα, όπως είχαμε συμφωνήσει, φτιάξαμε μια επιτροπή από ποδοσφαιριστές και πήγαμε στο γραφείο του Απ. Νικολαΐδη, του πρόεδρου του ΠΑΟ. Στην επιτροπή ήταν ο Κρητικός από τον Παναθηναϊκό, ο Τζανετής κι εγώ. Ζητήσαμε από τον Νικολαΐδη να μας δώσει ένα μέρος από τις εισπράξεις, για να ενισχύσουμε τους φυματικούς. Μας απάντησε ότι δεν ήταν διατεθειμένος να κάνει κάτι τέτοιο και μάλιστα μας ανακοίνωσε ότι διαιτητής στον αγώνα θα έπαιζε ένας Αυστριακός, αξιωματικός των δυνάμεων Κατοχής. Μετά από την απάντηση εκείνη, εμείς αποφασίσαμε να μην παίξουμε. Αν το κάναμε, θα ήταν σαν να συμφωνούσαμε με τους κατακτητές.
Βγήκαμε στον αγωνιστικό χώρο και οι δύο ομάδες μαζί, χαιρετίσαμε τους φιλάθλους, κι αντί ν’ αρχίσουμε τον αγώνα, ανεβήκαμε στις εξέδρες κι αρχίσαμε να εξηγούμε στον κόσμο τι ακριβώς είχε γίνει. Ο κόσμος δέχτηκε τις εξηγήσεις μας. Αυτό που επακολούθησε δεν μπορούσαμε να το φανταστούμε. Αγανακτισμένοι οι φίλαθλοι όρμησαν στον αγωνιστικό χώρο και κυριολεκτικά δεν άφησαν τίποτε όρθιο. Οι ξύλινες εξέδρες ξηλώθηκαν, τα δοκάρια ξεριζώθηκαν, συνθήματα υπέρ των ποδοσφαιριστών και κατά του Απόστολου Νικολαΐδη αλλά και της διοίκησης του ΠΑΟ ακούγονταν. Τα επεισόδια πήραν έκταση και γρήγορα σχηματίστηκε αντιφασιστική διαδήλωση, που έφτασε μέχρι την Ομόνοια. Οι φίλαθλοι-διαδηλωτές διαλύθηκαν μόνο με την εμφάνιση των γερμανικών δυνάμεων Κατοχής...».
Έτσι, από έναν ποδοσφαιρικό αγώνα που ποτέ δεν έγινε, γεννήθηκε μια από τις πρώτες (αν όχι η πρώτη) αντικατοχικές διαδηλώσεις στην Ελλάδα. Σήμερα, είναι θλιβερό, αλλά η στάση του Απόστολου Νικολαΐδη, η δική του άρνηση (και όχι των Γερμανών όπως μερικοί παρουσιάζουν) απόδοσης μέρους των εσόδων του αγώνα στους ασθενείς αθλητές της «Σωτηρίας» και το γεγονός πως η διαδήλωση έγινε όχι μόνο εναντίον των κατακτητών, αλλά και εναντίον εκείνου, έχει αποσιωπηθεί.
Με αυτόν τον τρόπο ο Νικολαΐδης , μια από τις πιο σκοτεινές μορφές για τον Παναθηναϊκό και το ελληνικό ποδόσφαιρο, μένει ακόμα στο απυρόβλητο.
(συνεχίζεται...)
απο που αντλει πληροφοριες το κειμενο;
ΑπάντησηΔιαγραφήδεν αναφερει βιβλιογραφια
Πράγματι δεν αναφέρω πηγές και βιβλιογραφία κι αυτό για δύο λόγους. Αφ'ενός διότι είναι πολύ κουραστικό, χρονοβόρο και εκτός των ορίων και των σκοπών μιας απλής δουλειάς ιστολογίου. Θα ήταν άλλωστε σαν να συνοδεύονταν από βιβλιογραφία τα άρθρα των εφημερίδων, τα χρονογραφήματα ή οι επιφυλλίδες. Αφ' ετέρου διότι η παρούσα δημοσίευση είναι η περίληψη ενός πολύ μεγάλου όγκου ιστορικών πληροφοριών, δεδομένων και στοιχείων για τα οποία θα χρειαζόταν μια ολόκληρη νέα δημοσίευση εάν έπρεπε να παρατεθούν οι πηγές τους.
ΔιαγραφήΠαντως μπορώ να πω σε γενικές γραμμές πως τα περισσότερα στοιχεία αντλούνται από εφημερίδες της εποχής ή μεταγενέστερες, συνεντεύξεις ή αναμνήσεις των πρωταγωνιστών δημοσιευμένες στον τύπο και σε ειδικές εκδόσεις, από προσωπικές μαρτυρίες άμεσες ή έμμεσες, από τα στοιχεία της Διεθνούς Εταιρίας Ιστορίας και Στατιστικής του Ποδοσφαίρου, από σχετικές με την περίοδο εκδόσεις και από τα αρχεία των ομάδων.
Λεπτομερέστερη βιβλιογραφία αν ενδιαφέρεται κανείς μπορώ να στείλω μέσω email. Ευχαριστώ για το ενδιαφέρον.